Gå til hoved-indhold
Det giver mening at gå sammen. Måske kunne Øresunds Ugen genopstå, hvis klubberne vil. Foto: ArkivSejlklubber
Det giver mening at gå sammen. Måske kunne Øresunds Ugen genopstå, hvis klubberne vil. Foto: Jane Basland

Lorenzen: 272 sejlklubber er FOR mange

Vi har 272 sejlklubber i Danmark til cirka 60.000 sejlere. Det giver gennemsnitlig et par hundrede medlemmer per klub. Har vi organiseret os flade, og kunne samarbejde og sammenlægninger give mening?

Af Morten Lorenzen |

Danmark er et foreningsland – og vores foreningsret er forankret i Grundlovens § 78, som giver os ret til at danne foreninger – og det gør vi så.

Hele 80.000 af slagsen eksisterer i Danmark i dag, og flere kommer til. Forenings Danmark er noget helt specielt Dansk, ligesom kolonihaverne, og rødgrød med fløde.

Men vi må også erkende at mange af foreningerne er opstået i trods. Ofte knopskyder nye foreninger op efter uenigheder i eksisterende foreninger, og ”kan man ikke lide lugten i bageriet” så starter vi da bare en ny forening, med samme formål som den gamle.

Masser af landets 272 sejlklubber er startet på den måde. Resultatet er, at vi har mange foreninger, som har præcist de samme ambitioner som naboklubben.

Er det den rigtige måde at gøre det på

Næppe! At organisere sejlerne i mindre enheder betyder blot, at ressourcerne bliver spredt over mange organisationer, med det resultat at det bliver vanskeligt at få ting til at ske.

Der bliver talt meget, men handlet lidt, simpelthen fordi der ikke er kritisk masse eller ressourcer nok i de små klubber. I de sidste par år, har det også vist sig ganske vanskeligt at få rekrutteret nye frivillige til tillidsposter i klubbernes bestyrelser. Vejen frem er samarbejde og ultimativt sammenlægninger.

Samarbejder der virker

I mange år har vi set forskellige samarbejdskonstellationer komme og gå. Men der er heldigvis solstrålehistorier som alle kan lære af.

Trekantsområdet Matchrace Center, TMC er et godt eksempel på hvordan fem klubber succesfuldt har drevet et fælles event- og kapsejladscenter i Middelfart.

I slutningen af 2008 tog tre mindre københavner klubber konsekvensen af de mange udfordringer de hver især havde som mindre klubber, og stiftede i fællesskab Sejlklubben København. I dag en dejlig aktiv sejlklub i centrum af København, med aktiviteter og med mere end 550 medlemmer.

Sailing Århus blev stiftet i 1999 af de fem sejlklubber i Århusbugten. Et super initiativ som har skabt fremdrift, aktiviteter og masser af sejlerevents til smilets by. Århus kommune støtter aktivt op med økonomi, netop fordi samarbejdet skaber resultater, og kommunen kan lettere forholde sig til én organisation i stedet for fem fragmenterede klubber.

Senest har vi set tre øresundsklubber gå sammen om et fælles Elitecenter, som forventes at blive støttet af Team Danmark og Dansk Sejlunion. Gentofte Kommune har også sagt ja til stor økonomisk back-up, hvilket kun sker fordi samarbejdet imellem klubberne er en realitet.

OG der er helt sikkert mange andre gode eksempler.

Det skal give mening

Men der skal være et formål med samarbejdet – og der skal være meget klare og forståelige aftaler. Der er masser af områder man kan samarbejde på. Kapsejladser, elite, events, sejlerskoler, ungdom, klubhuse, havne, materiel, både, joller, ribs osv.

Og går det godt med et område, ligger det jo lige til højrebenet at udvide samarbejdet, og måske på sigt tage konsekvensen og lægge klubberne sammen.

Det giver i min verden ikke mening at vi skal have 272 sejlklubber i Danmark for ikke at tale om et utal af ikke registrerede bådelaug. Med under 60.000 registrerede sejlere, er gennemsnitsstørrelsen for en sejlklub i Danmark omkring 200 medlemmer, hvoraf halvdelen formentlig er passive. Det giver ikke meget positivt energi.

Gå sammen – og vis vejen

Går klubberne sammen om at løse væsentlige opgaver, vil omverdenen tage positivt imod det. Kommunerne vil støtte op, og erhvervslivet vil også gerne støtte projekter der er forankret i samarbejdende organisationer. Det viser mod, initiativ og styrke at man kan samarbejde – og så kommer støtten og sponsorater lettere.

Men inden I går i gang, så vær klar over at der vil være mange kritiske røster i klubberne. De konservative traditionalister vil male fanden på væggen, og gøre alt (!) hvad der står i deres magt for at disse samarbejder smuldre, gerne inden de er startet. Men heldigvis evner disse bagstræbere ofte med kun at ildne hinanden op, da ord ikke kan erstatte handling.

Sailing Øresund – en idé

Tænk hvis alle klubberne i Øresund, fra Gilleleje til Dragør, gik sammen om at skabe Sailing Øresund – en overbygning på alle klubberne, som kunne afholde store kapsejladser, events og udvikle sejlsporten i Østdanmark. Kommunerne vil helt sikkert gå med, ligesom store virksomheder i området ville støtte op om visioner og aktiviteter.

I Cowes i England ligger netop sådan et center. For flere år siden stiftede 10 klubber i Cowes området, Combined Cowes Clubs (CCC), som i dag bl.a arrangerer en af verdens største regattaer, Cowes Week, med stor succes. Tænk hvis Øresunds Ugen kunne blive genoplivet – og jeg er sikker på, at svenskerne også gerne vil være med.

Nu er idéen sluppet løs - hvem tager bolden op ?

Motor
content-loader
content-loader
content-loader