Lorenzen: Værftfusioner presser brugtbådspriser - ny bådskat truer
Flere af de store bådproducenter i Europa går sammen og konsoliderer deres forretninger. Hvad betyder det for bådmarkedet og hvad sker der med prisen på brugte både. Det eneste der er sikkert – nye både bliver billigere, og brugtsbådsmarkedet bliver trængt. Og så kan vi risikere at danske politikerne indføre en ny bådskat…..
BAVARIA vs BÉNÉTEAU vs …..
Én af de sidste store europæiske virksomhedshandler i 2010, så det tyske BAVARIA opsluge DUFOUR og DEL PARDO (Grand Soleil). Med et slag blev BAVARIA næsten lige så store som Goupe Bénéteau, der i lang tid har været markedsdominerende i det globale sejlbådsmarked for mellemklasse både (9-18 m).
Ejerne bag ved BAVARIA, Oaktree Capital, har meddelt at de har fokus rettet mod yderligere opkøb, hvilket utvivlsomt også gør sig gældende for BÉNÉTEAU´s ejere.
Vi så også i 2010 at HANSE GROUP opkøbte Dehler, ligesom de tidligere slugte engelske Moody og norske Fjord. I tillæg genoplivede de det spændende varemærke, Varianta, der tilbyder skrabede modeller til hysterisk lave priser.
Hvad betyder det for os bådejere ?
Well, som udgangspunkt kan vi smile, for vi vil helt sikkert se en øget konkurrence imellem disse store producenter. Vi kan som forbrugere forvente at se nye modeller strømme ud på markedet i en lind strøm, ligesom vi kan forvente betydelige pris-reduktioner og masser af special tilbud på financiering, forsikring, udstyr osv.
Men det vil også betyde, at mindre bådproducenter vil opleve øget pres på deres produkter. Med mindre man specialiserer sig gevaldigt i et niche område, som eksempelvis kapsejladsbåde, eller retter sin produktion mod den høje ende af markedet, ja så vil man formentlig ikke overleve.
Tidligere kunne små værfter overleve, da markedet var meget fragmenteret. Hvem husker ikke berømte skandinaviske producenter som Bianca, Albin, Maxi, LM Glasfiber – de er længe borte.
Bådindustrien, også den Skandinaviske, kigger sig over skulderen i disse tider, og prøver enten at komme med i en bredere sammenslutninger, eller specialiserer sig yderligere.
Jeg vil ikke blive voldsomt overrasket, hvis vi ser et eller flere skandinaviske varemærker som inden længe forsvinder som selvstændige virksomheder.
Brugte både – hvilken pris
Med de priser som vi allerede nu ser på nye både i markedet, og de yderligere introduktioner vi kan forvente i den kommende tid, så vil brugtbådsmarkedet blive voldsomt presset.
Jeg har fulgt lidt med i nogle salgsprocesser her i vinter, og jeg har set flere handler blive gennemført med store rabatter – helt op til 50% i visse tilfælde.
En 10 år gammel båd, som er velholdt og vellidt af sin ejer, kan bare ikke holde den forventelige pris som den håbefulde sælger vil have – slet ikke, når nye både bliver tilbudt til priser der i mange tilfælde er langt billigere end en 10 år gammel båd af samme størrelse og kvalitet.
Og nej, installeret udstyr og knofedt brugt igennem mange år, er ikke argument nok til at få højere pris, desværre.
Så ejere af dejlige ældre både, som har tjent familien godt – må nok indse, at prisen skal være meget realistisk, hvis den skal sælges.
Ny bådskat truer i horisonten
Med alle de nye både på markedet, begrænset antal havnepladser og mange ”lig” i havnene, så vare det nok ikke længe inden vores politikere får øje på en ny bådskat – skrotskatten.
I Spanien er der for år siden indført en kontroversiel skat på 12% på alle både over 8 meter – en såkaldt ”matriculation fee” – argumentet for denne skat var bland andet, at der skulle bruges ressourcer til at betale for skrotning af de titusindevis af gamle både der hober sig op på havne og skrotpladser.
Hvornår og om en sådan skat kommer til vore breddegrader er uvis. Men EU og vores danske miljøorganisationer vil sikkert presse på snart. Vi har jo i forvejen den kendte 1% misundelsesafgift på vores forsikringer – så måske skal vi som bådejere forvente yderligere beskatning.