Gå til hoved-indhold
Jeg lod skægget stå i 10 dage...ha..ha, farven er ikke så mørk længere. De andre er min kone Louise og vores to børn, Katya på 14 og Sofia på 11, fortæller Niels Jeppesen. Foto: Niels JeppesenKort Nyt
Jeg lod skægget stå i 10 dage, farven er ikke så mørk længere. Fra en tur Mallorca rundt sidste år. De andre er min kone Louise og vores to børn, Katya på 14 og Sofia på 11, fortæller Niels Jeppesen.

Bøje: Niels Jeppesen – fra outsider til … (1)

Vi har en 78 fods X8 på tegnebrættet og forhandler med to potentielle kunder. Det ville være spændende en dag at komme op i Super Yacht ligaen, fortæller Niels Jeppesen fra X-yachts i samtale med Bøje.

Af Bøje Larsen |

Jeg har skrevet til Niels Jeppesen fra X-yachts, om han vil medvirke til en snak til bloggen her. En sen aften får jeg en mail med bl.a. dette:

”Hvor pokkers hyggeligt pludselig at modtage en mail fra dig. Landede for én time siden i Southampton efter tre dage i Düsseldorf. Düsseldorf har udviklet sig til at være den vigtigste bådudstilling i verden. Hvis man i dag er seriøst interesseret i at købe sig en lystbåd, så er Düsseldorf supermarkedet, hvor man kan sammenligne alverdens udbud. Imponerende. 

Vi har fem både med, og vi har vel forhandlere fra 20 lande, der kommer for at betjene deres kunder. Fra USA, Rusland, Italien, Norge-Finland-Danmark, Holland-Belgien, Spanien, Frankrig, Slovenien.... lidt hyggeligt, for jeg har jo kendt mange af dem i mange, mange år.

Jeg bor jo på 12. år i England. […] Jeg driver X-Y Design og marketing herfra, og nu er jeg altså også blevet CEO.... 

Vi øger igen vores salg, og specielt de lidt større både sælger godt. Vi har en ny 63 fods, X6 på bedding, og vi har solgt tre stk... Kunden til nr. 2 er 75 år, så du er ikke alene om at sejle i en moden alder.

Så jeg læste din mail netop, som jeg steg ud af flyet, der havde fløjet mig direkte fra Düsseldorf til Southampton; en 40 minutters køretur fra, hvor vi bor i Chichester. Endeligt hjemme, alle sover, bortset fra hunden Max og vores to katte, Leo og Lola.

Så tid til et par sug på min el-cigaret. Stoppede jo helt med at ryge, da jeg rundede 60 for nogle uger siden... Og det da nemt nok med disse el-cigaretter. Der kommer jo både røg ud, og der ser ud til at være en rød glød. Smadder smart.

Skulle jeg lige checke mine mails, læse netavis og se mine favoritsider, specielt minbaad.dk og Bådmagasinet, for at se, om de skrev noget interessant fra Düsseldorf-udstillingen. Og så ser jeg sgu, at ham Bøje, der har skrevet fra sine oplevelser med LM 27’eren,  jo for f...... er dig.”

Da vi senere taler i telefonen, spørger jeg ham om den nye båd, X6:

Niels: ”Vi har bygget på den det sidste års tid. Det er en smart turbåd, lys, dæksalon. Vi har gjort meget for, at den er velsejlende. Der er, som i alle vore både, en stålramme, så den kan tåle at gå på grund. Vi sparer så meget vægt, vi kan, inden for en vis økonomisk ramme, og lægger vægten i kølen.

Læs mere om X6 på X-yachts hjemmeside og hør Niels fortælle om den på minbaad.dk her. 

I vor Xp-serie går vi videre i vægtbesparelse. Men bliver bådene for lette og flade, så er de ikke rare at være i til havs. Xc-serien er typisk både, der er noget tungere, mere V-formede i spantet, går bedre i søen, har større stuveplads og større motorer …, mere konservativt i udseende, teakdæk, godt med spring i, det appellerer til en mere moden kundegruppe og er for resten også en bedre investering. 

Vi har en 78 fods X8 på tegnebrættet og forhandler med to potentielle kunder. Det ville være spændende en dag at komme op i Super Yacht ligaen. Vi har bygget og solgt ialt 22 både over 60 fod, deriblandt to 73 fods i 2001 og 2002 til to prominente danskere. Vi har mere end 5500 X-både sejlende, og en del af dem har økonomisk formåen til at købe både over 70 fod.” 

Er der noget med, at de kunder, der kom ind hos jer tidligere, som elsker jer og elsker jer, tror jeg, hænger ved og vil have større og mere komfortable både med alderen? 

Niels: ”Ja, gennemsnitstørrelsen på bådene, vi sælger, er i hvert fald steget. Vi har mange loyale kunder, der igennem deres sejlerliv har været igennem en række af vores modeller. Den første X6-kunde har haft en Xp 50, og før den havde han også en række X-både. 

Den anden X6 er solgt til en Xc 50-kunde, som også havde været igennem en række X-både, og endelig er den tredje solgte X6 gået til en Xc 45-kunde, der ud over også at have haft et antal X-både igennem livet, sågar har sikret sig, at vi vil tage den i bytte, hvis han bestiller den nye X8 inden for to år efter modtagelsen af X6.”

Hvorfor laver I ikke en begynderbåd på 18 fod eller noget lignende? 

Niels: ”Det er vi ikke til. Da vi startede i sin tid, var vi en lille virksomhed. Det er smadderbilligt at komme i gang. Man står og støber om natten, som vi gjorde, trailer selv båden til en udstilling. Det marked for meget små både bliver håndteret af nystartups. Det kan vi ikke konkurrere med. 

Vores forhandlernet skal jo også finansieres. Hertil kommer, at folk i dag har så mange interesser, der er ikke stå stort et marked for småbåde. Folk står på ski, kravler op ad lodrette klippevægge nærmest. Men der kommer da nye til, og der bliver flere og flere velhavende i verden. Men vi må acceptere, at gennemsnitsalderen på vore kunder er steget.”

Hvordan kan du holde ud at være 40 år i det samme job? 

Niels: ”Jeg endte jo med ikke at færdiggøre en egentlig uddannelse, fordi jeg pludselig stod med muligheden for at starte en virksomhed sammen med min storebror Lars, der var uddannet bådebygger, og en ven fra Haderslev, Birger Hansen, som vi havde mødt, da prototypen til min første konstruktion, Banner 30, blev bygget.

Jeg er priviligeret ved at have haft muligheden for at beskæftige mig med min passion, siden jeg forlod Stubbekøbing. At designe både, der sejler og giver kunderne en sejladsoplevelse ud over ”standard”, er en stor tilfredsstillelse. Jeg har haft mange gode år sammen med Lars og Birger.

Vores både har nu vundet ti officielle verdensmesterskaber, senest ét i 2014. Vi har leveret mere end 1000 ISAF godkendte ”One Design Class” både, X-99, X-35 og X-41. Vores både udgjorde hovedparten af det danske succesrige Admiral’s Cup-team i 1985, 1987 og 1989, udgjorde hovedparten af det vindende Spanske Sardinia Cup-hold i 2003 og udgjorde hele det vindende Franske Commedores Cup-team i 2004.

Jeg møder mange spændende personligheder, der inden for hver deres professionelle felter har opnået en betragtelig succes. 

Vi beskæftiger godt 150 medarbejdere i Danmark og 120 i Polen, alle dygtige og engagerede. Mange har jeg kendt i mere end 30 år ligesom en lang række af forhandlerne.”

Læs med om få dage, når Bøje og Niels Jeppesen snakker videre om dengang, hvor Klods Hans og svinedrengen fra provinsen endnu ikke var nået til det store hof…

Her ses den nye X6. Grafik: X-yachts 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader