Gå til hoved-indhold
Udstødningssystem hvor udstødningsafgang er under vandlinjen. Foto: VetusOnline.com.Udstyr
Udstødningssystem hvor udstødningsafgang er under vandlinjen. Foto: VetusOnline.com.

VetusOnline fortæller om udstødningssystem

Christian Vitus fra VetusOnline.com i Ry forklarer om deres design af tørre udstødningssystemer, samt hvad man skal være opmærksom på ved systemerne.

Af Maria Ravn |

VetusOnline.comspecialiserer sig i våde udstødningssystemer, og ved hvordan de dimensioneres og hjælper gerne, så du får den bedst mulige system konfiguration.

Her forklarer Christian Vitus til motorbaadsnyt.dk.

Fra 600 grader til 50 grader

Tørre udstødninger, som på en bil, er meget støjende og lugter. En tør udstødning kan ved afgangsrør opnå temperaturer på 600 grader eller mere.

Det siger sig selv, at et udstødningsrør der er så varmt, ikke er velegnet i en lystbåd, derfor tilfører VetusOnline.com udstødningen kølevand hvorved temperaturen reduceres til ca. 40-50 grader.

Design af det perfekte udstødningssystem

Det våde udstødningssystem har tre opgaver: At lede udstødningen ud af motoren, at dæmpe lydniveauet og at fungere som vandlås/vandopsamler, således at vand ikke løber tilbage og ind i motoren.

Når VetusOnline.com designer det perfekte udstødningssystem, ser de på afgangsrørets placering i forhold til vandlinjen, dette skal være min. 15 cm over vandlinjen. Er der ikke 15 cm, skal der monteres en udluftningsventil der sikrer, at der ikke opstår vakuum, og at vand derved pga. hævertvirkning føres tilbage til motor.

Samme dimension

Motor størrelsen er også vigtig. Som tommelfingerregel kan man sige, at hvis en motor er født med en Ø90 mm afgang, så skal systemet hele vejen ud være i samme dimension.

System af tre dele

Udstødningssystemet består grundlæggende af tre dele. Den første del er vandlås/lyddæmper, som har dobbelt funktion. Vand der er i slangen må ikke løbe tilbage til motor. Her beregner VetusOnline.com mængden af vand i slangen og designer systemet så det løber mod vandlåsen.

Anden del er en dæmper, som placeres efter vandlås/lyddæmper og reducerer udstøjningsstøj endnu mere.

Svanehalsen er sidste del af systemet inden udstødningen føres agter ud af båden. Den skal forhindre vandindtrængning.

Udvalget af dele til dit udstødningssystem er mange og næsten uanset hvilken båd du har, findes der et system, der passer til netop din båd.

Udskiftning af det gamle system

En af de typer udskiftninger VetusOnline.com oftest ser er ældre Volvo vandlåse. Vandlåsene har rustfri ender og en gummibælg. Med tiden er gummiet rådnet og den rustfri del er korroderet. 

Til erstatning kan vælges VetusOnline.com's NLPH og NLP3 Ø45 eller Ø60, disse har samme mål, men er betydeligt bedre strøjreduktion.

Hold øje med udstødningstemperaturen

Det første sted du opdager at kølingen af din motor ikke fungerer er på udstødningstemperaturen.

Forsvinder eller reduceres kølevand vil man omgående se dette som en temperaturændring.

Vetus har et smart udstødningsinstrument Type XHI, der kan måle denne temperaturændring. Instrumentet fungerer ved at en lille giver placeres i manifold, eller direkte i slangen og så snart temperaturen stiger over en fastsat grænse, advares du og du kan i tide få slukket motoren.

VetusOnline.com står altid klar med kvalificeret vejledning.

 

Udstødningssystem hvor udstødningsafgang er mere end 15 cm over vandlinje. Foto: VetusOnline.com.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader