Gå til hoved-indhold
Tur
Utallige timer har de unge sejlere brugt med værktøj i hånden på deres Luffe 54. Foto: Sailing Togetherness
Tur
Mikkel Nordsäter og Jakob Bütow går all-in på deres langtursdrøm og er nu flyttet til Skive, hvor et særligt langtursmiljø hersker. Foto: Sailing Togetherness
Tur
En moderne sejlbåd som Luffe 54'eren er ikke designet til en større renovation, hvorfor det er vanskeligt at adskille de forskellige sektioner i salonen. Foto: Sailing Togetherness
Tur
Ikke meget af den ellers flotte aptering er tilbage i Luffen. Nu arbejder sejlerne på designet af et helt nyt layout om læ. Foto: Sailing Togetherness

Projekt Luffe 54: Mikkel og Jakob har fjernet apteringen fra deres langtursbåd

De to unge mænd, der planlægger at tilbringe 10-15 år på verdenshavene, har hovedkulds kastet sig over et omfattende bådprojekt. Blot 230.000 kroner gav sejlerne for Luffe 54’eren, der var et ægte håndværkertilbud.

Af Sara Sulkjær |

Flotte dyk, øde Stillehavs-atoller og smuk sejlads. Det er dagdrømmerier, der den seneste uge har holdt Mikkel Nordsäter og Jakob Bütow oven vande. 

Her har de kommende langturssejlere kastet sig over apteringen på Luffe 54’eren, der skal forvandles fra håndværkertilbud til en flot og rummelig langturssejler. 

Et apteringsarbejde, der skal give båden et helt nyt ydre om læ, og som har kostet blod, sved og frustrationer – ikke mindst når glasfiberstøvet har hængt tungt i luften:

- Det klør helt vildt, for glasset er blevet til helt små korn, der stikker og sætter sig i alt. Du har mest lyst til at lægge dig til at dø, det føles som syv dage i helvede, forklarer 22-årige Mikkel Nordsäter. 

Alle kan gøre det

Selvom syv dage kan føles som en evighed, når kroppen klør, og kalenderen blot er nået til mandag, lykkedes det sejlerne at komme i havn med projektet. 

- Den store gevinst er, at man ved, hvordan det er skruet sammen og samtidig får det, som man gerne vil have det, understreger Nordsäter om apterings-projektet, som de fleste sejlere holder på behørig afstand.

Det er der dog ingen grund til, har sejlerne, der regner med at kaste fortøjningerne i 2021, erfaret. 

Også selvom kursen ikke er sat mod 10-15 års langturssejlads, kan den almene, danske tursejler roligt tage bådebygger-kasketten på og kaste sig over apteringen om læ:

- Hvis man går til det med indstillingen om, at man gerne vil lære noget, og samtidig bruger sin sunde fornuft, kan alle gøre det. Ingen af os er jo håndværkere, påpeger Nordsäter, der undervejs anvender YouTube som sin højre hånd. 

Sådan fjernede sejlerne apteringen: 

Afmonter elnet, rør og lignende

- Faktisk tog vi blot fat i den ene ende og begyndte at rive, da vi skal have et helt nyt elnet. Et ret nemt og gnidningsfrit arbejde.

Løsn skruer og skær i lim samt plader

- Det gik hurtigt op for os, at pladerne ikke kun var sat sammen med skruer, men også med lim. Det gjorde projektet med at fjerne pantry, salon og skotter en smule sværere. 

- Vi valgte derfor at tage fat i multi-cutteren, en slags vibrerende skæreskive, som er god til at skære i samlinger. Herefter skar vi pladerne til mindre stykker, således at det var muligt at få dem ud af båden. 

Dørken

- Foruden at være skruet fast med skruer i bundstokkene, var dørken fæstnet til skrogsiden med glasfiber samtidig med, at der var fyldt fortykket epoxy i revnen. 

- Det tog virkelig lang tid og var et kæmpe arbejde, men det lykkedes at banke et tyndt stykke metal under glasfiberen, hvorefter vi ét lag ad gangen kunne fjerne glasfiberen med et koben. 

- Herefter ventede der en overraskelse under dørken. Hulrummene mellem bundstokkene var fyldt med ekspansionsskum. Et produkt, der klistrer sig fast til alt. Med en hobbykniv lykkedes det os at skære det ud, så nu er båden snart helt skrællet om læ.

Minbaad.dk følger løbende Luffe 54-projektet og er med, når de kommende langturssejlere om få uger undersøger, hvad der præcist er delamineret i skrogets bund.

Hop desuden ombord på sejlernes egen Facebookside og Instagram.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader