Gå til hoved-indhold
Motorer
Preben Hansen, tv, fra Yamaha Danmark ønsker langt mere service til deres kunder. Til højre står Dan Christiansen fra BlueBay Marine, der som de første i Danmark indfører service med månedlig indbetaling, som det ses i bilbranchen. Fotos: Troels Lykke
Motorer
Preben Hansen fra Yamaha Danmark fortæller, at denne service i Silkeborg hos BlueBay Marine naturligvis er der hvor kompetence, uddannelse og faglig stolthed går i et.
Motorer
Motorer

Yamaha ønsker servicehuse som BlueBay Marine med meget kompetence til motorsejlerne

Motorsejlerne har krav på mere service, som ses i de store bilhuse, forklarer Preben Hansen fra Yamaha Danmark. Yamahas svar på det ses eksempelvis hos forhandleren BlueBay Marine i Silkeborg, hvor man som de første i bådbranchen tilbyder serviceordning fra 299 kr. månedligt.

Af Troels Lykke |

Som så mange andre facetter i livet er forebyggelse bedre og ikke mindst mere økonomisk end helbredelse.

Det er derfor langt billigere at vedligeholde din motor løbende, og det bør gøres af specialister med den rette uddannelse – det betaler sig i længden, og du undgår unødige og dyre værkstedsbesøg.

Det er sådan, reklamer for biler lyder, og nu er det også nået til bådbranchen. BlueBay Marine i Silkeborg er de første - og næppe de sidste.

Aftal inden tre år

Med en tryghedsaftale hos BlueBay Marine får du tryghed i motorbudgettet.  Firmaet overtager ansvaret for, at din motor serviceres efter producenternes forskrifter, og firmaet i Silkeborg udfører alle de planlagte serviceeftersyn.

På den måde vil din Yamaha-påhængsmotor både funktions- og sikkerhedsmæssigt være i orden. En tryghedsaftale hos BlueBay Marine kan tegnes på nye motorer op til de er tre år gamle.

Alle serviceeftersyn vil være jævnfør motorens servicehæfte inklusiv alle reservedele og væsker. Der vil også være reparation og udskiftning af mekaniske dele og sliddele.

- Motorsejlerne skal sikres en sikker og stabil sejlads, som i bilbranchen, hvor man kan få en serviceaftale, men her kommer mekanikeren ud til kunden og laver den service, som motorens forskrifter siger det. Man skal ikke tænke over, at der pludselig kommer en stor udgift til service fra 299 til 599 kr., lyder det fra BlueBay Marines direktør Dan Christiansen, som vi møder i Silkeborg.

- Vi har en lang liste på 20-30 punkter fra producenten, som skal tjekkes, og man kobler en diagnosetester på motoren. Man kan også fange, om motoren eksempelvis har 200 omdrejninger for meget, hvilket man kan løse ved at sætte en større propel på. Mekanikeren kan også spotte, om der er fugt i brændstoftanken, hvilket kan løses med en vandudskiller.

Service hos kundens båd

For bådejeren selv bliver serviceaftalen næppe mere enkel:

- Samtidig kommer vi ud til kunden i havnen, og alt er klart til, når båden skal i vandet. Det er nyt koncept, som cirka 70 procent af kunderne benytter sig af. Og det bliver ikke dyrere for kunden, tværtimod sparer man penge, og sikrer at motoren holder på sigt. Glemmer man service, kan det blive en kostbar affære, og når man skal sælge båden og motoren igen, har den også en højere værdi, når service er overholdt, forklarer Dan Christiansen til Motorbaadsnyt.dk.

Preben Hansen fra Yamaha Danmark fortæller, at denne service i Silkeborg hos BlueBay Marine naturligvis er der hvor kompetence, uddannelse og faglig stolthed går i ét.

- Yamaha har i de sidste mange år stillet krav til forhandleren om at deltage på tekniske kurser og opdateringer. Forhandlerteamet korresponderer både internt, men også med det tekniske team vi har. Generelt ses tendensen, at man organisere sig. Bilbranchen med deres autorisation og de fri værksted indgår i eksempelvis FTZ (en stor kæde bag de frie selskaber, red.). Kunder stiller krav, både til dem selv, men også deres produkter, forklarer Preben Hansen, landechef for Yamahas bådmotorer.

Fortiden var til små forhandlere

Fortiden var mere med mange små forhandlere, som netop ikke kunne matche de forventninger med kompetence samlet ét sted, lyder det fra Preben Hansen, der forklarer videre:

- Vi går efter større centre med mere service og mere kompetence samlet, som hos BlueBay, hvor det der er mange mekanikere.

Og om selve servicen, lyder det fra Preben Hansen:

- Vi har gode produkter hos Yamaha, men de er ikke bedre end den service, der leveres. Vores bagland ude fra Yamaha i Japan sørger for, at det er lettere at servicere motorerne, da man kan udlæse motorens data. Vi har også hæfter med opskrifter og lister til mekanikerne på, hvad der skal serviceres, og til kunderne har vi et kørefakta-hæfte, hvor man kan se, hvilke data ens Yamaha-motor skal have. Her kan man finde alle vores motorer, testet på flere forskellige typer både. Det sikrer, at kunden vælger den rette motor. At afstemningsforventningen er i orden, ud fra fart, forbrug og performance.  Der er også flere sejlere, der er i tvivl om e-10-benzintyper, og hvordan driftstemperaturen skal være omkring motorolien, forklarer Preben Hansen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader