Gå til hoved-indhold
Udstyr
Torqeedos Deep Blue 100 kW elektriske drivsystem har erstattet dieselmotoren på den 76 fods ketch, Talisman fra Tyskland.

Ketch fra 1920 ombygget på Ærø dropper dieselmotor og får Torqeedos Deep Blue 100 kW el-motor

Ejer af 76 fods Talisman stålbåd: - Jeg vil gerne give mit lille bidrag til mere bæredygtighed og vise, hvad der er muligt. Han ser renoveringen af ​​sin klassiske yacht fra 1920 som et fyrtårnsprojekt, der ligner nybyggeriet af Spirit 111, hvor "miljøvenlighed spillede en stor rolle."

Af Troels Lykke |

Den nye ejer af 1920 ketch TALISMAN værdsatte bådens historiske betydning. Men han kunne ikke lade være med at undre sig over, hvordan dens oprindelige designer, Henry Rasmussen, ville forbedre sit klassiske design med adgang til nutidens teknologi.

Kunne han genoprette TALISMANEN og dens systemer i yderligere 100 år med at bringe glæde til dem, der trådte om bord? Kunne han gøre det og samtidig bevare sin elegance og øko-venlighed?

TALISMANEN, da den var ny, var strengt vinddrevet. Den 75 fods båd var den første stålskrogede yacht bygget på Rasmussens værft og hun sejlede under flere navne, med forskellige ejere, i 99 år.

Dieselmotor ramt af lynnedslag

En dieselmotor blev installeret, og hun overlevede senere en brand og et lynnedslag, men skaderne blev ikke repareret, og tiden havde taget sin vej.

I 2019 sejlede en ambitiøs besætning den ramponerede yacht til HCC Bådeværft i Marstal på Ærø, en foretrukken Torqeedo ombygningspartner, i Danmark.  Teamet hos HCC var klar til at tage udfordringen op. Det ville kræve en fuldstændig restaurering.

"Torqeedos foretrukne ombygningspartnere er skibsværfter med specialiseret viden og træning i Deep Blues integrerede elektriske fremdrifts- og energistyringssystemer," siger Matthias Schubert, direktør for projektsalg for Torqeedo GmbH. "De er det bedste sted at starte din elektrificeringsrejse."

Båd fik Torqeedos Deep Blue 100 kW elektriske drivsystem

En anden ekspert i elektrisk fremdrift, Hauschildt Marine, blev hentet til at definere TALISMAN'ens højteknologiske drivlinje. De vigtigste nøgledata blev hurtigt etableret: Torqeedos Deep Blue 100 kW elektriske drivsystem ville erstatte dieselmotoren.

En 25 kW elektrisk bovpropel vil blive tilføjet for manøvredygtighed. Begge ville blive drevet af en Deep Blue lithium-ion batteribank opladet med vedvarende energi fra indbyggede solpaneler og ved at bruge det elektriske drev som en hydrogenerator, når båden var under sejl.

Ejer vil bidrage til bæredygtighed

"Jeg vil gerne give mit lille bidrag til mere bæredygtighed og vise, hvad der er muligt," sagde TALISMAN's ejer.

Han ser renoveringen af ​​sin klassiske yacht fra 1920 som et fyrtårnsprojekt, der ligner nybyggeriet af Spirit 111, hvor "miljøvenlighed spillede en stor rolle."

Men ejerens vision for TALISMAN gik ud over en bæredygtigt drevet båd, der genererer sin egen energi. Alle materialer og systemer blev evalueret for at sikre en lav miljøbelastning. Alt, hvad der blev fjernet fra båden under restaureringen, blev nøje vurderet, katalogiseret, renset og repareret. Alt, der ikke kunne genbruges, blev genbrugt, eller "upcycled". Selv de gamle sejl blev forvandlet til unikke og smukke tasker til ejerens gæster ombord.

Kan sejle 189 sømil i roligt vejr

Da TALISMAN er klassificeret af det internationale klassifikationsselskab DNV, var en hybrid drivlinje påkrævet.

Batteribankens kapacitet på omkring 120 kWh giver mulighed for ren motorcruising op til 189 sømil (i roligt vejr, med en gennemsnitsfart på seks knob). Hvis der er behov for udvidet motorkørsel, er en backup-dieselgenerator integreret i Deep Blue-systemet, som styres fuldstændigt af det centrale system.

Takket være den integrerede energistyring af Torqeedos Deep Blue Hybrid, drives båden næsten udelukkende af den vedvarende energi, der genereres af sol og vind.

Denne strøm kan bruges overalt, hvor den er nødvendig: til fremdrift, til 24 V indbygget strømforsyning eller til betjening af enheder med 230 V vekselstrøm. Madlavningen foregår på induktionskomfur, og elektrisk gulvvarme varmer denne klassiske skønhed.

Dermed slipper TALISMAN helt for brugen af ​​gas og benzin. Selv påhængsmotoren til jollen er en elektrisk fra Torqeedo.

Sejl og reb er fra genbrugte flasker

Sejlene og rebene er bæredygtigt produceret af 100% genbrugte PET-flasker. Den teak og mahogni, der ikke kunne reddes, kommer fra certificeret plantagedyrkning: hver enkelt planke, der behandles på værftet, er nummereret, og dens oprindelse kan spores.

"Dette forekommer mig at være et rimeligt kompromis for det ønskede resultat, velvidende at lokale skove ville være endnu mere bæredygtige," siger ejeren.

“TALISMAN-renoveringen har været en fantastisk rejse inden for bæredygtighed. Som skibsværft har det været en ære at have en kunde, der værdsætter vores planet så højt. Det er en god følelse at se på projektet til sidst og vide, at vi gjorde alt, hvad vi kunne for at være miljøvenlige,” sagde Ole Jonge fra HCC Bådeværft.

Abeking & Rasmussen (A&R) værftet, hvor TALISMAN oprindeligt blev bygget, tager også skridt mod bæredygtig skibsbygning. I dag er dens både udstyret med effektive energisystemer og varmegenvindingssystemer, og zinkanoder bliver erstattet af aktive anoder, der ikke forurener havene.

"I slutningen af ​​2022 vil en første bæredygtighedsrapport være tilgængelig under titlen 'Sustainability@ A&R'," forklarer projektleder Jens Bottke. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader