Gå til hoved-indhold
Det store agterdæk er en af bådens styrker. Finnmaster Pilot 7.0 styres også udefra, hvilket er smart ved havnemanøvre. Foto: Troels LykkeTest
Det store agterdæk er en af bådens styrker. Finnmaster Pilot 7.0 styres også udefra, hvilket er smart ved havnemanøvre. Foto: Troels Lykke

Test af lystfisker-båden Finnmaster 7.0 Pilot

Minmotorbaad.dk tester den praktiske Finnmaster 7.0 Pilot med påhængsmotor, lille kahyt, toilet og et stort agterdæk. Den finske båd er til lystfiskeri eller bare en tur – også i uvejr.

Af Troels Lykke |

13 ud af 20 solgte både hos det finske værft, Finnmaster, er de snere år styrehusbåde. De passer til det ustabile vejr i norden.

Ud over Finnmaster 7.0 Pilot, er der også andre nye både på markedet der følger tendensen, fx den franske Merry Fisher 855, men også norske Askeladens P77 og finske AMT 215.

Færre og færre går nemlig efter en båd, hvor man skal lyne eller knappe en kaleche på i cockpittet, hvis regnen kommer. I den nye Finnmaster 7.0 Pilot kan man blot gå i læ i styrehuset, hvor der er to meter til loftet og et rigtig godt 360 graders udsyn, hvilket naturligvis er vigtigt for føreren af båden.

Vil man skærme det store agterdæk til, gøres det med en stor kaleche, der fås som ekstraudstyr.

- Målet med båden, forklarer importør af båd og motor i Odense, Preben Hansen fra Yamaha Motor, er at skabe rammerne til en aktivitetsbåd, som kan indrettes til fritidssejlads hele året, som fiskebåd eller som en familebåd med bo-komfort. Den skal også være en alt-vejrs-båd. Samtidig var kravet, at båden skal være brugbar på Grønland. Og vi har allerede solgt en til Grønland, hvor den skal bruges som et lille sommerhus, hvor der skal sejles mellem byerne.

Sådan sejler hun

Vi tog efter den salgstale på Oslofjorden og testede Finnmaster 7.0 Pilot, der på kun 7-8 sekunder kommer op at plane med et fladt, skrog, der fremme har et 16 graders V-skrog, hvilket betyder, at bølgerne ikke skæres på den mest skarpe måde, i forhold til et V-skrog med 22 grader.

Vi gik nu fint igennem bølgerne med båden, hvor man dog kunne høre, at skroget arbejdede i bølgerne. Og bølgerne stod ind på styrehuset, så vinduesviskerne kørte ivrigt. Det er med andre en tør båd at sejle.

Samtidig er der ifølge Finnmaster, steps i forskroget, der skubber bølgerne væk fra båden. Især den flade bund agter, øger bådens stabilitet. Her er Finmasters konstruktør Hjörvald Sundkvist, gået efter at skabe meget stabilitet, når fiskestængerne skal luftes over kanten.

Køl giver kurstabilitet

En lille køl sørger for god kurstabilitet og at båden driver mindre ved havnemanøvre. Finnmaster 7.0 Pilot er ikke skabt til hurtig sejlads, men vi kunne alligevel sejle 31,7 knob i modvind med en 150 hk fra Yamaha. Med vinden og bølger sejlede vi næsten 34 knob.

Marchhastigheden, den optimale fart under planing i forhold til at benzinforbruget, er på mellem 20 og 25 knob. Ved 21 knob bruger motoren 23 liter benzin i timen. Støjen er minimal fra Yamaha-motoren, især da vi lukkede skydedøren ud til agterdækket.

Man kan også vælge at styre båden fra agterdækket, det er en fordel når der skal sejles samtidig med der skal fiskes eller når man skal lægge båden ind til kajen med agterenden mod broen, kunne vi selv konstatere ved Son, lige syd for Oslo.

Stort arbejdsdæk

Det store agterdæk på fire kvadratmeter er vældig praktisk, og der er iderfor kke noget charmerende teak at spotte til gengæld er båden let at holde. Og den er fyldt med praktiske detaljer.

Fx er der i bagbord side (venstre) en håndbruser med havvand, til at skylle fiskerester og andet væk med. I styrbord side (højre) er der et lille skab med hylder, hvor fiskekroge og andet kan placeres.

Til lystfiskerne er der fire holdere til fiskestænger og ovenpå motoren er der et sted, hvor fiskene kan skæres ud eller hvor man også kan stille mad eller drikke. Et bord kan også slås op på agterdækket.

Flere bænke, med hynder til, kan også slås op, så seks-syv personer kan sidde og spise der. Under agterdækket er der plads til fendere og andet. Styrehuset er rykket nogle centimeter til venstre, og det giver god plads til, at man kan gå langs styrehuset, og frem på det lille fordæk.

Åben køjeplads

Går man ind i styrehuset er der en vask bag førersædet. Oven på vasken kan man placere et lille pantry. Det går, men er en anelse upraktisk. I modsatte side er der et lille køleskab. Fremme er to sæder. Ved co-pilotsædet er der en bøjle at holde fast i.

Bagved sædet er der en lille bænk med polstrede hynde. Foran førersædet er der god plads til kortplotter. I bølgerne savnede vi en bred fodstøtte, når vi styrede i bølgerne.

Man kan også stå op og styre, og det går helt fint og der føles ekstra god plads fremme, da den negativt vendte forrude giver 60 centimeter mere plads.

Helt fremme er to køjer, hvor voksne personer kan ligge udstrakte og et søtoilet findes der også, men man skal ikke være genert for at bruge det, for der er ikke et decideret toiletrum. Båden kan sejles af syv personer, og det går til en dagtur i godt vejr, men den er mest optimal til tre personer, da der fx er tre indendørs sæder at sidde på.

60 procent familier

Ifølge eksportsælger fra Finnmaster-værftet i Finland, Martin Kortel, så udgør familierne 60 procent af køberne af styrehus-bådene, mens deciderede lystfiskere udgør resten. Finnmaster producerer 11 bådtyper fra 4,9 meter til 7,9 meter. Om priserne på bådene siger han.

- Vi bygger dem i Finland og ikke i Polen, som mange andre gør. Finnmaster er ikke de dyreste, men  heller ikke de billigste, siger han.

Med en 150 hk Yamahamotor koster båden, leveret i Danmark, 402.290 kroner og det er bestemt en konkurrencedygtig pris, hvis man ønsker en weekendbåd, der både er til familien og lystfiskeren. Ifølge min mening er båden især til lystfiskeren eller sejlere, der sætter pris på det store agterdæk.

PLUS
Praktiske løsninger
Stor skrogstabilitet
Gode sejlegenskaber

MINUS
Skrog støjede lidt i bølger
En fodstøtte savnes ved styreplads
Ingen charmerede træsorter

Finnmaster Pilot 7.0
Længde                                             6,90 m
Bredde                                               2,65 m
Dybgang                                           0,50 m
Vægt                                                1350 kg
Maks. antal personer                             7
Grader på V-bund                                 16
Benzintank                                            139 l
Kontruktør          Hjörvald Sundkvist
Pris med 100 hk Yamaha                  374.000 kr.
Pris med 150 hk Yamaha (testbåd)   402.290 kr.
Importør yamaha-motor.eu/dk i Odense
Producent  finnmaster.fi i Finland

Ståhøjden nærmer sig de to meter i cockpittet. Fra førersædet er udsynet godt 360 grader rundt. Luksus om bord kan man ikke sige der er, men praktisk og let og vedligeholde. Foto: Troels Lykke

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader